אפתיה

חשיבות האמפתיה

הדור הישן יותר, פחות מחובר למשמעות האמפתיה ויותר מאמינים בעבודה קשה וזהו. אנחנו לא כאלה. אבל האם אתם יודעים למה זה כלכך חשוב לדור שלנו? המשיכו לקרוא וגלו!

ההגדרה של אמפתיה היא היכולת של הפרט להבין במידה מסוימת את מצבו הנפשי של הזולת.

יש כאלה שיטענו שאמפתיה לא מתאימה לעולם שאנו חיים בו. יגידו שאדם אמפתי ובעל חמלה, סופו שידרכו עליו, והוא לא יצליח להתקדם במקום בו הוא נמצא. אמונה זו שייכת לעולם הישן. אנחנו חיים בעידן חדש בו שיתופיות ועבודת צוות, תביא אתכם הרבה יותר רחוק כאנשים, ספורטאים, אנשי עסקים ואותנו כחברה.
למרות זאת, עובדה מעניינת היא, שמחקר שנערך על ידי Functional Magnetic Resonance Imaging) FMRI) קבע כי פסיכופתים לא מסוגלים לחוות רגשות אנושיים בסיסיים כמו אשמה או חרטה, והם מפגינים רגשות רק כדי לתמרן אנשים אחרים מסביבם. לכן מומלץ להיזהר, ולחשוב, כלפי מי אתם מפנים את האמפתיה שלכם.

ישנו הבדל מהותי בין אמפתיה להזדהות רגשית.

כאשר אנחנו מדברים על הזדהות, אנחנו מדברים על הגעה לאותו מקום רגשי של אותו אדם שאנחנו מדברים איתו. כלומר, ממש נכנסים לנעליים שלו. לדוגמה, כאשר אנחנו מרחמים על מישהו, אנחנו מעמידים את עצמנו במקום שלו, וממש מבינים למה הוא התנהג בצורה שהתנהג. אנחנו מאבדים את נקודת המבט שלנו לגבי הנושא, כי אנחנו רואים את נקודת מבטו של האדם עימו אנחנו מזדהים. זוהי הזדהות רגשית. במצב כזה קשה לתת עצה לאדם. בשונה מהזדהות רגשית, אמפתיה, משמעה להבין את התחושות של אותו אדם, אך לא להיכנס לנעליו. כלומר, אנחנו נשארים בעמדתנו, אך גם מבינים מה חווה האדם. מה שאמפתיה מאפשרת, זה לא להיות עם אותו אדם באותו מקום, אלא לתת לבן אדם עצות מנקודת המבט שלנו, ולהראות לו נקודות מבט חדשות באותו נושא.

אז למה אמפתיה כל כך חשובה?

אנחנו חיים בחברה שבה אנחנו צריכים אחד את השני בשביל להתקדם ובשביל לתת מוטיבציה אחד לשני. נסו לדמיין את הסיטואציה הבאה: אתם עוברים תקופה קשה בחיים, והביצועים שלכם יורדים באותה תקופה. המאמן או הבוס מזמין אותכם לשיחה ומודיע שאם זה ימשיך ככה דרככם הולכות להתפצל. איך זה גורם לכם להרגיש? האם אתם מרגישים מוטיבציה? האם אתם מרגישים רצון לצאת מהמצב שלכם ולהתחיל לעבוד יותר קשה? אני מאמין שלא.

עכשיו דמיינו את המצב הבא: אתם עוברים בדיוק אותה תקופה קשה, הביצועים שלכם יורדים, והמאמן או הבוס מזמין אותך לשיחה. אתם נכנסים לחדר, ומהמאמן או הבוס מספר לכם, שקרא לכם לשיחה כי הוא מודאג שמשהו לא בסדר. כי הביצועים שלכם ירדו, וזה לא אופייני לכם. אותו מאמן או בוס שואל אתכם, אם הכל בסדר ואם אתם צריכים משהו. הוא משכנע אתכם שהוא כאן בשבילכם לכל דבר שתצטרכו. איך הייתם מרגישים אז?

ולבסוף..

היכולת שלנו לחוש ולהביע אמפתיה היא הסוד לחברה טובה יותר וסביבה אישית מוצלחת יותר. חברה שתגיע הרבה יותר רחוק, כשכל אחד ואחת מהפרטים בחברה יוכלו להגיע הכי רחוק שהם כפרט יכולים. אנחנו לא רוצים חברה שבה כל פרט מרגיש בודד, ושאדם לאדם זאב. אנחנו צריכים לשאוף לחיות בחברה בה כולם בשביל כולם, ואנשים יעזרו ויעודדו אחד את השניה. רק ככה נוכל למצות את הפוטנציאל שלנו. וזאת הסיבה שאנחנו מאמינים שאמפתיה היא כל כך חשובה בחברה שלנו היום.

עכשיו, אחרי שקראתם את זה, חשוב לנו שתבינו למה לפעמים אנשים לא מבינים אתכם ולמה זה יוצר אצלכם תחושה של תסכול. ובנוסף, אנחנו הולכים לבלבל אתכם. בואו לגלות למה אתם צריכים להיות אדישים.

Share the Post:

Related Posts

תכנים נוספים