מסה או חיטוב?

מסה או חיטוב?

שמעתם כל כך הרבה מושגים מעולם הכושר שכבר הכל התבלבל לכם? אתם לא יודעים אם להתחיל ממסה או מחיטוב? תזונה או אימונים? אנחנו באנו לעשות לכם סדר.

בואו נתחיל בקצרה. בצבירת מסה, המטרה היא, באמצעות תזונה ואימונים, לצבור יותר מסת שריר,  מבלי להתחשב בכמות השומן שמתווספת לגוף. בחיטוב לעומת זאת, המטרה היא לרדת באחוזי השומן ולשמור עד כמה שאפשר על מסת השריר.

(לפני שאתם מתחילים לקרוא את הכתבה הזו, מומלץ קודם לקרוא את הכתבה על מאזן קלורי.) מקווים שכבר עשינו לרובכם סדר. עכשיו נכנס קצת יותר לעובי הקורה. אז מה ההבדל בין מסה לחיטוב?

תקופת מסה

כשאנחנו עובדים על מסת שריר, מטרתנו היא לתת לשריר את כל הדלק שהוא צריך בשביל לגדול ובלי לחסוך בקלוריות, בשביל שחס וחלילה לא נפגע בתהליך (כמובן שאוכלים דברים מזינים ולא קלוריות ריקות בעלות ערך גליקמי גבוה). הכל בשביל שלא יחסר לשרירים שלנו שום דבר בשביל להתפתח, לגדול, להתחזק וגם להאושש הכי מהר שאפשר. כאשר השריר מייצר תאי שריר חדשים, ביחד איתם נוצר גם שומן. זהו תהליך טבעי של הגוף.

תהליך המסה מתאים בעיקר למתאמנים שרוצים לראות על עצמם יותר שרירים, וכאלה שרוצים לעלות במשקל כמה שיותר מהר. תקופת מסה מתאימה גם לספורטאים תחרותיים בענפים מסויים ובתקופות מסוימות של השנה שלהם.

תקופת חיטוב

תקופת החיטוב, היא תקופה שבה אנחנו מנסים להוריד את אחוזי השומן שלנו, בשביל לדגיש יותר את השרירים, או פשוט כי אנחנו רוצים להוריד שומן מהגוף שלנו. בתקופה הזו אנחנו צריכים להיות מודעים יותר למה שאנחנו מכניסים לגוף שלנו. כאן אנחנו צריכים להיות בגירעון קלורי (להכניס פחות קלוריות ממה שאנחנו מוציאים), כאשר אנחנו צורכים מעט יותר חלבון מהרגיל, ופחות פחמימה. תקופה זו צריכה לבוא עם תוכנית מתאימה בחדר כושר, כזאת שעובדת על חיטוב השרירים ולא הגדלה שלהם (המלצה זו עשויה להשתנות בהתאם למתאמן). אצל ספורטאים, תקופת חיטוב מומלצת אך ורק לכאלה שעלו יותר מדי במשקל, או כאלה שמתחרים על פי קטגוריית משקל.

הבחירה בידיים שלכם

בין אם בחרתם להכנס לתקופת מסה או לתקופת חיטוב, מעבר לתוכנית אימונים ייחודית לתקופה, אתם צריכים להתאים כמובן את התזונה שלכם. לא מומלץ לקבל תפריט תזונה ממאמני כושר שאין להם הסמכה לכך. יש אנשים שעשו תואר ועוד סטאז בשביל להיות תזונאים, וכנראה שיש לכך סיבה. אל תלכו למאמן כושר שעשה קורס קצר (במקרה הטוב) וחושב שיכול לבנות לכם תפריט.

אם מעניין אתכם כמה שומן יש לכם, אתם מוזמנים להכנס למחשבון הזה. אם אתם רוצים לדעת כמה קלוריות אתם שורפים מבלי לעשות כלום כנסו למחשבון הזה. ואם אתם רוצים לדעת אם אתם בנורמה, או שאתם במצב של השמנת יתר, כנסו למחשבון הזה.

בהצלחה! 🙂 

Share the Post:

Related Posts

תכנים נוספים