מיתוס שבירת מיתוסים

שבירת מיתוסים חלק א’

יש לא מעט מיתוסים בעולם הספורט. אנחנו החלטנו לשים להם סוף, ולנפץ כמה מהם. זו הכתבה הראשונה על מיתוסים שהגיע המן לנפץ.

אימונים יגרמו לי לרדת במשקל

מיתוס אולי הנפוץ ביותר בעולם הספורט, הוא שאימונים יגרמו לנו ישירות לירידה במשקל. מה שגורם לירידה אמיתית במשקל, זה שילוב של פעילות גופנית עם תזונה נכונה. פעילות גופנית בלבד, היא אומנם בריאה מאוד לגוף, אך היא חייבת להיות משולבת עם תזונה מתאימה (מאזן קלורי שלילי ברוב המקרים) על מנת שנוכל לראות תוצאות של ירידה במשקל. פעילות גופנית בלבד לא תמנע הרגלים לא טובים של אכילה, וברוב המקרים גם לא תכניס לגירעון קלורי משמעותי.

נשים צריכות תרגילים שונים מגברים

לגברים ונשים יש בדיוק אותם שרירים, וכמעט אותו מבנה גוף (לנשים אגן גדול יותר ולגברים כתפיים גדולות יותר). ההבדל העיקרי בין נשים לגברים הוא בתפקוד ההורמונלי שלהם. לכן, אין סיבה מיוחדת לכך שתרגילים של נשים יהיו שונים מתרגלים של גברים, וההבדל בין האימונים הוא לחלוטין תלוי מטרה.

אפשר להוריד שומן בבטן

אנחנו לא יודעים אם אפשר לקרוא לזה מיתוס. מדובר יותר בחוסר הבנה של הציבור בנושא.
השומן בגופנו מפוזר באזורים שונים של הגוף, לאו דווקא באופן אחיד. למשל, ברגליים יהיה לנו הרבה יותר שומן מאשר בפנים. יתרה מזאת, לכל אדם (כל גוף בעצם) נוטה לצבור את השומן במקום אחר. כך למשל אדם אחד, כשיעלה במשקל, קודם כל יראה הבדל בירכיים, ומישהו אחר יראה דווקא קודם כל שינוי בזרועות. בדיוק כפי שלא ניתן לבחור איפה אנחנו רוצים שהשומן בגופנו יאגר, כך גם לא ניתן להחליט איפה יעלם השומן קודם, ולכל גוף הסדר יהיה שונה.
מה שכן ניתן (וצריך) לעשות, זה לרדת באחוזי השומן בגוף. כך תצטמצם כמות השומן האגור בכל הגוף שלנו, ובפרט באזור שמפריע לנו. (לא בטוח שזה האזור הראשון שבו תרד כמות השומן.)
מה שיכול לעזור “לזרז” את התהליך, זה לעבות שריר מסויים בגוף (למשל לעבוד חזק על שרירי הבטן). כך יהפוך השריר לבולט יותר, והתוצאות יראו לעין מהר יותר.

הרמת משקולות פוגעת בגדילה

מיתוס נפוץ מאוד בעולם הספורט, הוא שאם אתם תרימו משקלים גדולים אתם לא תגבהו. זה מיתוס שלא הוכח מחקרית, ולא קיים שום תיעוד לכך שאדם שהרים משקולות לא גבה.

נכון, אמנם רוב מניפי המשקולות הם אנשים קצת יותר נמוכים, אבל הסיבה לכך היא שזה מבנה הגוף שמתאים לענף הספורט הזה. בזכות מבנה הגוף של אותם אנשים נמוכים, הם מתקדמים, ומשיגים תוצאות טובות יותר בענף שלהם לעומת חבריהם הגבוהים. כך נוצר רושם שכל מי שמתמיד בהנפת משקולות הוא לא לא גבוה. אנחנו מאמינים כי רוב שחקני הNBA הרימו משקולות ועשו אימוני התנגדות כבר מגיל צעיר. הדגש העיקרי הוא פשוט טכניקה נכונה ולא לעשות שטויות.

כדאי להתחיל להתאמן בכל הכוח בשביל להכנס לכושר מהר

מיתוס זה הוא אולי המסוכן ביותר, וגרם ללא מעט פציעות. האמת היא שההפך הוא הנכון. אלא אם כן עבדתם בצורה סדירה לפני כן, עומס פתאומי על הגוף יכול לגרום לפציעות. יתכן שתרגישו טוב בהתחלה, אך לאחר תקופה קצרה, יש סיכוי גבוה לפציעות בגידים, רצועות ועצמות. הסיבה לכך, היא שהשרירים שלנו מתרגלים מהר יותר לעומס מאשר כל שאר הגוף. לכן, במקרה כזה בדרך כלל תרגישו בסדר ושהשרירים עומדים בעומס, כאשר בפועל מה שקורה זה ששאר הגוף לא מצליח להתמודד עם העומס החדש. לכן מומלץ מאוד לבנות עקומת אימון נכונה ולהתייעץ מומחה.

אם אני תפוס זה אומר שהיה לי אימון טוב

לא פעם שאלו אותנו אם זה שהשרירים לא תפוסים אחרי האימון זה סימן שהיה אימון לא טוב. אנחנו עונים שיכול להיות שזה אפילו טוב מאוד. אימון שלא מתאים לרמה שלנו, עלול לגרום לנו להרגיש תפוסים, ויש תקופות שאם מעמיסים בהן יותר מדי על השרירים זה יכול להוביל לירידה במסת השריר ואף לפציעות. לכן, זה שאתם מרגישים תפוסים, לא אומר בהכרח שהיה לכם אימון טוב ויעיל.

Share the Post:

Related Posts

תכנים נוספים